Rabu, 19 Jun 2013

Bidayuh


Bidayuh adalah nama kolektif untuk beberapa kumpulan asli ditemui di selatan Sarawak dan utara Kalimantan Barat, di pulau Borneo, yang meluas yang sama dalam bahasa dan budaya (lihat juga isu-isu di bawah). Nama "Bidayuh" bermakna 'penduduk negeri. Berasal dari bahagian barat Borneo, nama kolektif Land Dayak pertama kali digunakan semasa tempoh Rajah James Brooke, Rajah Putih Sarawak. Mereka merupakan salah satu kumpulan utama bumiputera di Sarawak & Kalimantan Barat dan tinggal di bandar-bandar dan kampung-kampung di sekitar Kuching dan Samarahan di negeri Malaysia Sarawak, manakala di Kalimantan Barat mereka terutamanya tertumpu di Sanggau Regency utara. Di Sarawak, kebanyakan penduduk Bidayuh terdapat dalam 40 km dari kawasan geografi yang dikenali sebagai Greater Kuching, dalam Kuching dan Bahagian Samarahan. Mereka Dayak terbesar kumpulan kedua etnik di Sarawak selepas kaum Iban dan salah satu suku Dayak di Kalimantan Barat.


Tempat

Kebanyakannya kawasan Bidayuh di Sawarak ialah: Lundu, Bau, Penrissen, Padawan, Siburan dan Serian. Kebanyakan kampung-kampung Bidayuh boleh didapati di kawasan-kawasan luar bandar di Lundu, Bau, Padawan, Penrissen dan daerah Serian. Kawasan ini terus kepada adjecting West sempadan Kalimantan di mana mereka tinggal di Kembayan, Noyan, Sekayam dan Jangkang daerah di Kabupaten Sanggau. Kawasan di mana mereka tinggal terutamanya di lembah Sungai Sarawak dan berbukit dengan hutan pergunungan, secara tradisinya bekerja dengan pertanian putaran dan memburu berasaskan sekitar ladang penduduk dari kampung-kampung induk yang terletak di atas bukit untuk perlindungan. Hari ini, hampir semua rumah panjang tradisional-kampung telah digantikan dengan rumah-rumah individu, oleh jalan raya dan terdapat beberapa pertanian perladangan dan penekanan yang dikurangkan pada yang semakin meningkat bukit padi. Pokok buah-buahan, terutamanya Durian, kekal penanda harta penting. Ciri-ciri yang tersendiri seni bina dan budaya Bidayuh adalah kepala rumah, kini diterima sebagai simbol.




Bahasa


Di Sarawak terdapat umumnya dikatakan tiga kumpulan bahasa utama (Biatah; Singai-Jagoi; Bukar-Sadong) tetapi ini boleh dipecahkan walaupun di luar senarai yang dirujuk di bawah sebagai kebanyakan orang boleh dibezakan oleh penduduk tempatan ke peringkat kampung melalui perbezaan kecil dalam perbendaharaan kata dan intonasi. Setiap kawasan bercakap dialek sendiri:

  1. Lundu bercakap Jagoi, Salako & Lara
  2. Bratak, Singai, Krokong dan Jagoi bercakap Singai-Jagoi
  3. Penrissen bercakap Bisitang juga orang-orang di Kampung Bunuk bercakap "Bunuk" (Segu-Benuk)
  4. Siburan sekitar bercakap Biatah
  5. Bidayuh yang tinggal di sekitar Serian seperti Tebakang, Mongkos, Tebedu ke Tanjung Amo berhampiran sempadan Kalimantan Indonesia bercakap Bukar-Sadong.
  6. Bidayuh di Padawan bercakap dialek beberapa tetapi berkaitan seperti Bi-anah, Pinyawa, Braang, Bia ', Bisepug & Emperoh / Bipuruh.

Dialek tidak saling difahami dan Bahasa Inggeris atau Bahasa Melayu yang sering digunakan sebagai bahasa yang sama.

The Bidayuh Serian mempunyai dialek yang berbeza dikenali sebagai Bidayuh Bukar-Sadong, yang tidak difahami oleh Bidayuh dari daerah lain. Berikut adalah beberapa contoh perbezaan dalam pelbagai dialek dituturkan di Serian, setara dengan bahasa Inggeris dan bahasa Melayu. Turut termasuk adalah dua bahasa Filipina, Kapampangan dan Tagalog:


EnglishMalayBukar-SadongBau-JagoiSiburan-PadawanBra'ang-PinyawaLundu (Salako)KapampanganTagalog
FatherBapaAmangSamaSamaSama'Apak, Bapak,Ibpâ, (Bapa - Uncle)Amang, Ama
MotherIbuAndĕ/ayangSinoSendoSin(d)oInuk, Indok, Umak,IndûInang, Ina
Foodmakananpima-anpingumanpimaanPingumanPamakanan,PamanganPagkain
Ricenasisongkoi/sungkoitubitubiTubinasiknasikanin
IakuakuokuĚkuakuakuaku/I-akuako
You/theekamu/anda/engkau/kauamu/akammu-u/inganku-u/kaam(K)u'u/ ka'amkau,ika (sing.)/ikayu (pl.)ikaw

Tiada ulasan:

Catat Ulasan