Google+ Followers

Jumaat, 9 Ogos 2013

Berbuka Sewaktu Dalam Flight Ke Semmenanjung

Assalamulaikum dan Salam Sejahtera
   Dari Saya untuk 1 Malaysia

Pada tarikh 03 Ogos 2013 hari Ahad,penerbangan dari Miri ke Johor pada jam 17.30,bermula nya saya berada dalam flight untuk memula kan penerbangan,saya duduk bersebelahan dengan orang iban dan bersebelahan dengan orang Johor,sewaktu dalam penerbangan kami saling berkenalan sambil bertanya sapa,syukur alhamdulillah cuaca pada waktu itu baik,akan tetapi sewaktu nak berbuka puasa tiba-tiba kami di suruh untuk memasang tali pinggang,tetapi cuaca baik,penerbangan kami mula bergegar,saya mula panik dan heran,

Pada waktu itu juga kami menunggu masa untuk berbuka puasa,saya melihat pada tab waktu dah masuk belum,tetiba flight mula bergegar lagi,saya terfikir mungkin gegaran tersebut untuk kejut kan kami dari tidur bahawa kami kena berbuka,selepas itu kami tengok seorang-seorang sebab tak tahu berbuka atau tak,

Saya bertanya pada pakcik yang satu lagi,

Saya:Pakcik dan boleh berbuka tak...?
Pakcik:Owh,..Pakcik tak puasa nak,
Saya:Senyum
Pakcik:Sambung Tidur

Tetiba jer saya terdengan perempuan yang duduk kat belakang saya memulakan berbuka dengan bunyi plastik roti,lalu saya pun ikut sama dan yang lain pun ikut serta sebab jam dah masuk waktu berbuka puasa,tu lha kenangan pertama beraya dan berpuasa diperantauan,..

Sememangnya agak ada kelainan terasa,tetapi puasa tetap penuh alhamdulillah.

Rabu, 19 Jun 2013

Bidayuh


Bidayuh adalah nama kolektif untuk beberapa kumpulan asli ditemui di selatan Sarawak dan utara Kalimantan Barat, di pulau Borneo, yang meluas yang sama dalam bahasa dan budaya (lihat juga isu-isu di bawah). Nama "Bidayuh" bermakna 'penduduk negeri. Berasal dari bahagian barat Borneo, nama kolektif Land Dayak pertama kali digunakan semasa tempoh Rajah James Brooke, Rajah Putih Sarawak. Mereka merupakan salah satu kumpulan utama bumiputera di Sarawak & Kalimantan Barat dan tinggal di bandar-bandar dan kampung-kampung di sekitar Kuching dan Samarahan di negeri Malaysia Sarawak, manakala di Kalimantan Barat mereka terutamanya tertumpu di Sanggau Regency utara. Di Sarawak, kebanyakan penduduk Bidayuh terdapat dalam 40 km dari kawasan geografi yang dikenali sebagai Greater Kuching, dalam Kuching dan Bahagian Samarahan. Mereka Dayak terbesar kumpulan kedua etnik di Sarawak selepas kaum Iban dan salah satu suku Dayak di Kalimantan Barat.


Tempat

Kebanyakannya kawasan Bidayuh di Sawarak ialah: Lundu, Bau, Penrissen, Padawan, Siburan dan Serian. Kebanyakan kampung-kampung Bidayuh boleh didapati di kawasan-kawasan luar bandar di Lundu, Bau, Padawan, Penrissen dan daerah Serian. Kawasan ini terus kepada adjecting West sempadan Kalimantan di mana mereka tinggal di Kembayan, Noyan, Sekayam dan Jangkang daerah di Kabupaten Sanggau. Kawasan di mana mereka tinggal terutamanya di lembah Sungai Sarawak dan berbukit dengan hutan pergunungan, secara tradisinya bekerja dengan pertanian putaran dan memburu berasaskan sekitar ladang penduduk dari kampung-kampung induk yang terletak di atas bukit untuk perlindungan. Hari ini, hampir semua rumah panjang tradisional-kampung telah digantikan dengan rumah-rumah individu, oleh jalan raya dan terdapat beberapa pertanian perladangan dan penekanan yang dikurangkan pada yang semakin meningkat bukit padi. Pokok buah-buahan, terutamanya Durian, kekal penanda harta penting. Ciri-ciri yang tersendiri seni bina dan budaya Bidayuh adalah kepala rumah, kini diterima sebagai simbol.




Bahasa


Di Sarawak terdapat umumnya dikatakan tiga kumpulan bahasa utama (Biatah; Singai-Jagoi; Bukar-Sadong) tetapi ini boleh dipecahkan walaupun di luar senarai yang dirujuk di bawah sebagai kebanyakan orang boleh dibezakan oleh penduduk tempatan ke peringkat kampung melalui perbezaan kecil dalam perbendaharaan kata dan intonasi. Setiap kawasan bercakap dialek sendiri:

  1. Lundu bercakap Jagoi, Salako & Lara
  2. Bratak, Singai, Krokong dan Jagoi bercakap Singai-Jagoi
  3. Penrissen bercakap Bisitang juga orang-orang di Kampung Bunuk bercakap "Bunuk" (Segu-Benuk)
  4. Siburan sekitar bercakap Biatah
  5. Bidayuh yang tinggal di sekitar Serian seperti Tebakang, Mongkos, Tebedu ke Tanjung Amo berhampiran sempadan Kalimantan Indonesia bercakap Bukar-Sadong.
  6. Bidayuh di Padawan bercakap dialek beberapa tetapi berkaitan seperti Bi-anah, Pinyawa, Braang, Bia ', Bisepug & Emperoh / Bipuruh.

Dialek tidak saling difahami dan Bahasa Inggeris atau Bahasa Melayu yang sering digunakan sebagai bahasa yang sama.

The Bidayuh Serian mempunyai dialek yang berbeza dikenali sebagai Bidayuh Bukar-Sadong, yang tidak difahami oleh Bidayuh dari daerah lain. Berikut adalah beberapa contoh perbezaan dalam pelbagai dialek dituturkan di Serian, setara dengan bahasa Inggeris dan bahasa Melayu. Turut termasuk adalah dua bahasa Filipina, Kapampangan dan Tagalog:


EnglishMalayBukar-SadongBau-JagoiSiburan-PadawanBra'ang-PinyawaLundu (Salako)KapampanganTagalog
FatherBapaAmangSamaSamaSama'Apak, Bapak,Ibpâ, (Bapa - Uncle)Amang, Ama
MotherIbuAndĕ/ayangSinoSendoSin(d)oInuk, Indok, Umak,IndûInang, Ina
Foodmakananpima-anpingumanpimaanPingumanPamakanan,PamanganPagkain
Ricenasisongkoi/sungkoitubitubiTubinasiknasikanin
IakuakuokuĚkuakuakuaku/I-akuako
You/theekamu/anda/engkau/kauamu/akammu-u/inganku-u/kaam(K)u'u/ ka'amkau,ika (sing.)/ikayu (pl.)ikaw

Ahad, 16 Jun 2013

Tarian Ngajat sangat popular dalam kalangan orang Iban di Sarawak.
Tarian Ngajat terdiri daripada beberapa jenis, antaranya ialah:-
  1. Ngajat Induk
  2. Ngajat Bebunoh
  3. Ngajat Lesong
  4. Ngajat Semain
  5. Ngajat Berayah
  6. Ngajat ““Ngemai antu pala
Ngajat bagi orang-orang Iban ialah tarian semasa menyambut Hari Gawai orang-orang Iban sebelum berperang dan selepas musim menuai. Pada zaman dahulu tarian tersebut ditarikan selepas mereka kembali dari berperang.
Penari akan memakai pakaian tradisi seperti 'sirat', 'gagung' atau baju burung. Penari juga memakai topi yang dihias dengan bulu-bulu burung. Gagung merupakan sejenis baju yang tebal dan keras yang diperbuat daripada kulit haiwan seperti kulit beruang tetapi tidak dijahit kiri dan kanannya.
Tarian ini ditarikan dengan berdiri atas bulatan langsaran ke atas dan ke bawah, penari akan melompat bersama iringan lagu. Setiap rentak yang dimainkan adalah bersesuaian dengan upacaranya. Bagi Gawai Sandau Arigendang Rayah dimainkan untuk tetamu kehormat dan orang yang menyambut gawai untuk ber'Rayah' sambil membawa tengkorak musuh.
Satu lagi jenis tarian ini ialah penari akan memegang perisai kayu di tangan kiri dan pedang di tangan kanan lalu menari seperti berdepan dengan musuh dengan menghayunkan badannya ke kiri dan ke kanan.
Lagu iringan dibunyikan daripada alat-alat seperti gong besar dan kecil, gendang, tawak, bebendaiengkurumong dan sapeh, iaitu alat bertali seperti gitar.

Bagi penari lelaki atau digelar 'keling', Mereka akan memakai pakaian tradisi seperti 'sirat', 'gagung' atau baju burung dan juga memakai topi yang dihias dengan bulu-bulu burung. Gagung merupakan sejenis baju yang tebal dan keras yang diperbuat daripada kulit haiwan seperti kulit beruang tetapi tidak dijahit kiri dan kanannya. Manakala bagi penari wanita atau digelar sebagai 'kumang' pula, mereka memakai pakaian tradisi seperti


Contoh gambaran sahaja.